har jag sagt att jag är taggad eller?

FÖR DET ÄR JAG!!! Imorgon.. Jag har tittat lite halvt på Idol. Sassa, Elin & Daniel är ju för grymma. Faktiskt så är alla ganska så fantastiska! Men personligen hoppas jag på Elin hehe hon har ju så coolt namn eller hur? Idag har jag varit i skolan, så har jag fixat en grej som känns så otroligt skönt att få överstökat. ÅÅHAA såå taggad för imorgon, riktigt taggad för imorn! Min käraste granne Andreas har bjudit mig, Sara och Elli till en lokal som kommer fyllas med musik, massa folk och alkohol. Skitnajs! Jag och Elli har faktiskt pratat om det, att vi saknar hemmafesterna. Krogen blir för tjatigt tillslut i alla fall när man går till samma ställe hela tiden där samma personer hänger varje gång man är ute. Så variation är vad jag är ute efter helt enkelt, taggataggataggaRÅ!




CIAO!


Det här behöver ni inte läsa.


Det handlar om vad som händer med min pappa just nu, jag skriver av mig lite bara.

Gula fläcken. Så heter den. Den lilla grejen längst bak i ögat som förstör min pappas ögon. För några år sedan började hans syn försämras, och för hela två år sedan gick de så långt att han sökte hjälp hos en ögonläkare eftersom hans glasögon inte var till någon nytta. De förklarade att glaskroppen i ögat (en beståndsdel som man behöver som liten men inte när man bli äldre, så i medelåldern är det vanligt att den ramlar bort helt enkelt) var på väg att lossna, sedan skulle allt bli bra igen. 2 år gick utan förbättring, endast försämringar. För en månad sedan kollade han upp det igen och då visade det sig att glaskroppen har fastnat i regnbågshinnan (tror jag de va) och smått&gott håller på och sliter sönder min pappas ögon till totalförstörelse. Han behöver operation omgående, sa de för en månad sen. Idag var han på läkarbesök för en yttliggare undersökning där de upptäcker att den avskräckande glaskroppen som sakta men säkert gör min pappa blind inte är det stora problemet. Hans gula fläckar är svullna, och jag vet inte riktigt vad det innebär men jag har läst lite på internet och det är fokusförmågan som förhindras om jag förstått det helt rätt. Det finns två olika sorters av defekt på gula fläcken, och det är den torra formen och den våta formen. Den torra formen drabbar 85% av de som får problem med gula fläcken(sååå fult namn btw, gult är fult!..) och den går inte att bota. Som tur är har min far fått den våta formen vilket betyder att det är tunna blodkärl som nybildas under fläcken, men det innebär också att det finns  hopp för hans syn. Det finns behanlingar och mediciner som förhindrar synen från att bli sämre, och kan hjälpa till att förbättra den om det upptäcks i tid(vilket jag tvekar på eftersom det har gått några år).. så nu håller läkarna på att utreder hur det ska göra med min pappas ögon. Men även om synförsämringen tvärstannar så är skadan redigt gjord endå. Det märks på min pappa hur dåligt han mår över att inte se ordentligt. Nu snackar vi om en stolt man som köpte sitt första par glasögon vid välkomnandet av sitt fjärde decenium. Jag lider när han lider. Jag hatar det här.

1 kommentarer
ellli säger:
http://justlikeelli.blogg.se/

<3

2010-10-09 @ 09:41:50


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar: